Opis działań podejmowanych w trakcie projektu
Zadanie nr 1 - Aktywna integracja.
W ramach zadania realizowane będą:
- rekrutacja uczestników,
- indywidualne programy usamodzielnienia,
- indywidualne programy rehabilitacji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych,
- kontrakty socjalne,
- indywidualne spotkania z doradcami zawodowymi,
- warsztaty aktywnego poszukiwania pracy i autoprezentacji wobec pracodawcy,
- konsultacje indywidualne z doradcą edukacyjno-zawodowym,
- treningi kompetencji i umiejętności społecznych,
- konsultacje indywidualne z psychologiem,
- warsztaty kompetencji i umiejętności społecznych,
- spotkanie warsztatowo - konsultacyjne dla młodzieży w rodzinach zastępczych w okresie adolescencji i ich rodzin,
- uzupełnienie wiedzy szkolnej - indywidualne korepetycje przedmiotowe,
- szkolenia zawodowe,
- zwrot kosztów za naukę na poziomie ponadgimnazjalnym, policealnym lub wyższym,
- staże zawodowe,
- wynajem pomieszczeń na spotkania ze specjalistami,
- sfinansowanie kosztów zespołów ćwiczeń z zakresu kinezyterapii lub innych zajęć rehabilitacyjnych,
- sfinansowanie uczestnikom projektu kosztów opieki nad dziećmi,
- zwrot kosztów dojazdu na zajęcia związane z realizacją projektu,
- przeprowadzenie indywidualnej diagnozy potrzeb uczestników,
- zapewnienie uczestnikom wyżywienia na zajęciach,
- badania prof. I spec. Dla uczestników odbywających staż zawodowy.
Działania z wychowankami, młodzieżą w rodzinach zastępczych, osobami niepełnosprawnymi oraz bezrobotnymi będą miały charakter zindywidualizowany, uwzględniający predyspozycje osobowościowe, ich zainteresowania i przygotowanie zawodowe. Uczestnicy odbędą konsultacje indywidualne i grupowe ze specjalistami, tj. psychologiem, doradcą zawodowym oraz doradcą edukacyjnym. Przejdą również szkolenia zawodowe, po których łatwiej im będzie znaleźć zatrudnienie na rynku pracy.
Pracownicy/pracownice są przeszkoleni w zakresie równości szans kobiet i mężczyzn. Specjaliści (psychologowie, doradcy zawodowi, broker edukacyjny, nauczyciele - korepetytorzy zatrudnieni do prowadzenia zajęć w ramach projektu), mają wiedzę w zakresie równości płci. Prowadząc spotkania nie będą utrwalali istniejących podziałów i segregacji zawodowej z powodu płci. Będą łamali stereotypy oraz mówili językiem wrażliwym na płeć. Będą aktywnie zachęcać kobiety i mężczyzn do podejmowania niestereotypowych zajęć i zapewniać im niezbędne wsparcie konieczne do przełamania stereotypów na swój własny temat oraz do radzenia sobie ze stereotypowymi reakcjami otoczenia.
Dla uczestników projektu na rok 2014 - 2015 przewidziano następujące szkolenia zawodowe z zakresu:
Zadanie nr 2 - Praca socjalna
Pracownicy socjalni oraz asystenci osób niepełnosprawnych towarzyszą uczestnikom projektu przy realizacji wszystkich form aktywności realizowanych w ramach projektu. Będą realizowali we współpracy z osobami z poszczególnych grup indywidualne programy usamodzielnienia, indywidualne programy rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz kontrakty socjalne. Zatrudnienie pracowników było uzależnione od ich kwalifikacji zawodowych, a nie płci. Są przeszkoleni w zakresie równości szans. Pracownicy/pracownice zespołu projektowego stosują w przekazie język wrażliwy na płeć. Również gromadzenie danych o uczestnikach odbywało się w podziale na płeć w obszarze projektu.
Zadanie 3 - Zasiłki i pomoc w naturze
W ramach tego zadania przewidziana jest realizacja świadczeń na kontynuowanie nauki wychowanków opuszczających rodziny zastępcze oraz pomoc pieniężna na usamodzielnienie, a także świadczenia na utrzymanie młodzieży w rodzinach zastępczych.
Zadanie 4 - Działania o charakterze środowiskowym.
W ramach tego zadania przewidziana jest organizacja 1 spotkania wyjazdowego o charakterze społeczno - kulturalnym dla osób niepełnosprawnych, bezrobotnych i wychowanków oraz 1 spotkania integracyjnego dla młodzieży.
Zadanie 6 - Zarządzanie projektem.
Projektem kieruje Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Suwałkach.
Zarządzanie projektem obejmuje działania związane z przygotowaniem organizacyjnym, podziałem ról. Jego częścią są również sprawy administracyjno - biurowe oraz:
- kontynuacja zatrudnienia pracowników
- spotkania konsultacyjne Zespołu Realizującego Projekt raz w miesiącu, w celu omówienia wykonywania poszczególnych zadań,
- składanie sprawozdań z postępu realizacji projektu z zakresu rzeczowego i finansowego przez każde stanowisko pracy,
- nadzór nad realizacją części merytorycznej oraz sprawozdawczo - finansowej,
- stały monitoring projektu,
- zakup urządzeń i wyposażenia,
- rozbudowa strony internetowej i jej administracja,
- przejazdy pracowników na szkolenia, seminaria, konsultacje, wyjazdy w sprawach organizacji szkoleń.
Zespół projektowy, w tym kadra zatrudniona do prowadzenia zajęć w ramach projektu zdaje sobie sprawę z obowiązku przestrzegania zasady równości szans kobiet i mężczyzn. Wszyscy pracownicy przeszli szkolenie z zakresu równości płci.